NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2007
Skrivet av: John Sidén skrivet 2007-06-10, 23:24
Hej Johan!
Utan att säga emot de råd Karin och Britt-Marie givit dig tänkte jag ändå kolla upp den där Brynolf Amadeus och jag har hittat en person som troligen är identisk med denne men som inte heter riktigt så och inte är född det år du uppger.  
I husförhörslängden Motala AI:62 fol 274 som omfattar arbetare i Motala verkstad hittade jag valsverksarbetaren Bengt Peter Svensson f 1842-07-02 i Kinnarumma Älvsborgs län och dennes hustru Lovisa Birgersdotter f 1851-04-09 i Viby (här i Östergötland minsann, just den socken där jag bor!) och deras barn däribland Amandus Brynolf f 1880-08-16 i Motala. Eftersom Lovisa var född här i Viby var det extra spännande att kolla upp henne och hon är minsann född i Rydja här i Viby just det datum som ovan anges och som även anges i Viby C:3 fol 331 och hennes föräldrar var statdrängen Birger Hemmingsson f 1809-11-22 i Västra Eneby och dennes hustru Lovisa Sund f 1814-01-16 i Tjärstad, familjen återfinns i husförhörslängden Viby AI:6 fol 8.  
Med vänlig hälsning  
John  
som bor bara några hundratal meter från Rydja som numera är en del av samhället Mantorp