NULL Skriv ut sidan - Lönsås

Anbytarforum

Titel: Lönsås
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2010-03-12, 11:19
Nu har jag funnit Karin Samuelsdotters födelsetid: Samuels dotter i Hamra Karin föddes 1684-09-14, vilket stämmer med Karin Samuelsdotters ålder när hon avled. Karin var piga i Hyttringe när hon vigdes i november 1706 och jag har funnit en rad anknytningar för henne i Hyttringe på tidigt 1700-tal där hon bland annat var dopvittne 1702 samtidigt med Samuels hustru Kerstin, hon var även dopvittne flera tillfällen 1703 och 1704 och står vid ett tillfälle som pigorna Anna och Karin Samuelsdotter, (Anna, föd 1682 var dotter till Samuel Ottarsson)men någon absolut säker anknytning till Samuel Ottarsson och hans hustru Kerstin Hansdotter finner jag inte för Karins del. Bara sannolik! Samuels övriga barn som jag funnit i födelseboken är nämligen födda på Hyttringe och varför familjen skulle varit bosatt på Hamra just när Karin föddes finner jag ingen förklaring till även om Samuel har släktanknytning till Hamra.  
Är det någon som vet om där finns mantalslängder för tiden som visar var Samuel Ottarsson var bosatt åren 1683-1689, Hamra eller Hyttringe?  
Tacksam för ett spår...
Inga