NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 februari, 2015
Skrivet av: Lilian Frelin skrivet 2015-02-26, 10:32
Per Månsson del II
I Kinda häradsrätts småprotokoll (AIIA) på vintertinget 1775 kan vi läsa att Per Månsson i Hult (dvs 1749-Per) säljer 1/24 av skattehemmanet Hult till sin svåger Anders Månsson i Hult AIIA 6 VT(vinterting) -75 § 30, ST (sommarting) -75 § 13, HT (höstting) -75 § 4 och AI:34 HT -76 § 67.
 
Inteckning i Fagerhult för Anders Månsson som säkerhet för lån till svåger/broder Per Månsson. Domboken AIIA 5 ST -73 § 39, AIIA 6 VT -78 §34, AIIA 6 ST -78 § 14. På ST 1778 § 14 meddelas att Per Månsson har löst inteckningen. Svåger Anders har fått sina pengar.
 
Vid tinget i maj 1778 § 29 står att Anders Månsson och dess hustru Ingrid Månsdotter säljer 1/16 Fagerhult till brodern och svågern Per Månsson. Ärendet behandlas också på HT -78 § 20 och på VT -79 § 4.
 
Vid tinget i maj 1778 behandlas också flera andra ärenden som gäller Per Månsson; § 60 Per har 1776 varit på auktion och inte betalat för sig. § 61 är det svågern Anders Månsson som stämmer Per för utebliven betalning. I § 63 är det halvbröderna Måns och Nils (gm målsman)som stämmer Per Månsson och Ingrid Månsdotter; de vill att rätten skall pröva deras rätt till del i Fagerhult. Rätten avvisar denna begäran med hänvisning till att Elisabeth Hansdotter ägde 1/8 Fagerhult innan hon gifte sig med Måns Persson.
 
I § 13 HT -76 kan vi läsa att de boende och ägarna på Fagerhult lämnat in en skrift om hur gårdstomten skall delas upp.
 
När det gäller Per (Måns)Hansson född 1738-01-21 så kan han avskrivas från ärendet. I domboken har jag följt alla köp och försäljningar som gäller Fagerhult och vad beträffar den här Fagerhultsdelen säljs den ej vid något tillfälle före kommande arvsskifte. Som vi sett tidigare hade '1749-Per' stora ekonomiska svårigheter att köpa tillbaka sin mors Fagerhultsdel. Giftermålet (1779-09-05) med Margareta Nilsdotter i Högtomta (f 1753-04-14)verkar vara hans möjlighet att genomföra köpet (antagligen bidrag både med pengar och mark).Anledningen till att jag på ett tidigt stadium intresserade mig för Per Månssons identitet var en förfrågan från släktforskaren Marit Södergren. Hon hade fått höra att det inte var helt klart vem Per Månsson egentligen var och hur barnaskaran såg ut. Därför skickade hon ett schema över familjen till Bo Lindwall som gjorde korrigeringar på schemat. Per Månsson skulle troligen vara '1749-Per' och '1738-Per' skulle egentligen heta Per Hansson (fel i fb) Efter den informationen började jag att leta i domboken och där fanns det §§ som visade att det var '1749-Per' som blev bonde på 1/8 Fagerhult.
 
När det gäller Per Månsson Kindstrand kan han också avskrivas från Fagerhultssläkten. Per Månsson Kindstrand och Helena Zachrisdotter är bosatta på Fagerhult ca 1771-1777 och tre av deras barn föds där 1771, 1774 och 1777. Från Fagerhult flyttar paret till Drögsnäs, där deras son Nicolaus föds 1780 och sedan vidare till Bersbo. Av domboken framgår att '1749-Per' bor i Hult och är 1773-1778 sysselsatt (bl a) med att låna pengar och byta gårdsdelar med sina syskon.
 
Jag har skrivit en berättelse om Fagerhut och människorna som bodde där.
Finns hos ÖGF i Linköping och Kinda lokalhistoriska arkiv i Kisa. Om Per Månsson har jag skrivit en artikel i 'Lövet' nr 83. Under år 2005 gjorde jag flera inlägg på detta forum i detta ärende. Vill någon ha utförligare info om Fagerhult och Per Månsson så kontakta gärna mig. Adressuppgifter finns i forskarkatalogen.
Vänligen/Lilian Frelin