NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-23
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-01-13, 22:18
Carl-Fredrik Hanzon,
Du har lämnat upplysningar under Tjärstad (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/3017.html?torsdagden13januari20002128#POST38672?torsdagden13januari20002128) om den välkände Lars Andersson i Kisa och Kättestorp. Som komplettering kan det möjligen vara av intresse att hans mor NN levde i Kisa ännu 1675, 15/10 (domb), och är närvarande vid bråket mellan Bengt Nilsson i Vidingstorp , Jöran Jacobsson Nyman och hustrun Kerstin Jacobsdotter (Nyman). Om man accepterar Lars Anderssons födelsenotis 161(1) var hon då i 80-årsåldern.
Intressant att Du funnit domboksnotisen 1708 med Lars Andersson belagd med namnet Jern. Det är kanske inte helt ovanligt att en äldre generation i efterhand - efter sin död - får bära det av söner och döttrar då mera vedertagna namnet. Dock inser jag här att det endast rör sig om c:a 9 år vilket skulle kunna tala för att Lars Andersson verkligen kallats Jern i sin livstid. I vilket fall som helst skulle det vara intressant att veta vad där står i domboksnotisen om den inte är för lång.
I sammanhanget kan väl nämnas att Christopher von Warnstedt (död 1998), i en korrespondens med mig 1996-1997, framförde hypotesen att Lars Andersson skulle kunna vara bror till korpralen på Valla rusthåll, Appuna socken, Olof von Jern (1614-1689). Denne hade en broder, Sven Andersson (död 1668), bonde, kyrkvärd och sexman i Appuna kyrkby. I namngivningen av barnen till Lars Andersson i Kisa finns dock inget som pekar på ett släktskap. Sommaren 1998 fann jag i Harald Bergmans samling, VaLa, ett brev från von Warnstedt till Harald Bergman, daterat 1973, 13/1, där han med hänvisning till Ihrfors excerpter, anger två suspekta individer i Rogslösa sn: Kerstin Mårtensdotter von Järn och Jonas Mårtensson Järn. I brevet finns inget som tyder på att CvW då kände till att dessa var Lars Anderssons barnbarn från Kisa,  utan i stället misstänkte ett samband med bl a ryttarkorpralen Olof von Jern och dennes broder Sven Andersson i Appuna sn. (Det framgår inte om det är Ihrfors eller CvW som tillfogat ett von Järn på Kerstin Mårtensdotter vilken dock kallas Järn i sitt andra gifte 1721 i Rogslösa ). Min bedömning blir att det här snarare rörde sig om en önskan om ett släktskap än om några verkliga bevis på att det skulle finnas ett samband.