NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-23
Skrivet av: Evert Sverkman skrivet 1999-12-16, 22:24
Selma i V Eneby - ett tack och ett nytt problem
 
Tack Bo Lindwall för ditt utmärkta svar på ovanstående fråga 2/12 (tyvärr har jag inte kunnat skriva tidigare). Genom ditt goda svar bekräftar du att det jag tidigare anat men inte varit helt säker på är korrekt. Ändå väcker ditt svar en ny fråga, som jag undrar om du kan ge svar på. Den efterfrågade Johan August var ju oäkta och enl födelseboken var fadern okänd. Pojken var son till Greta Stina Johansdotter men kallade sig (i varje fall som vuxen) Karlsson. Varför? Var det inte vanligt att en person vars mor hette Johansdotter kallades Johansson? Kanske finns någon förklaring? Jag har mina aningar men avstår från att nämna något här och nu.
 
Tack också, Bo, för din redovisnng av ovannämnda Greta Stinas senare äktenskap och dotter. Jag är dock ganska säker på att det finns ett fel i din uppgift här. Eller? Det gäller faderskap. Se Kisa C 6 9/12 år 1848 och Kisa vigselbok 12/8 1849. Jag är ganska säker på att den du nämner som fader till Matilda (Hilma) Lovisa inte är den rätte. Vissa andra uppgifter jag har om detta motsäger din uppgift.  
Det vore roligt att få diskutera detta vidare (i detta ingår även en diskussion om fader till den inledningsvis nämnde Johan August). Jag tror att detta kunde utvidgas till en fråga om hur man bedömer faderskapsfrågor och att det i detta fall kan vara av allmänt intresse - men jag är osäker på om Rötter är rätt forum för en sådan debatt. Du kan väl svara kortfattat hur du ser på den skaen, Bo Lindwall? Anser du det vara lämpligt återkommer jag gärna här.