NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-januari-23
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 1999-12-03, 02:30
Jag har en liten komplettering att göra till den antavla som Bo Lindwall upprättade ovan för Alexander Johansson f 1839, som svar på Karl O Gustafssons fråga.
Det gäller nr 58 Nils Ingesson Lindbom och dennes hustru nr 59 Dorotea Månsdotter.
 
Vid en genomgång av Malexanders första husförhörslängd som omfattar tiden från 1719 till ungefär 1735 ha jag funnit detta par 1719 skrivna i Nybygget på Aspenäs ägor. Uppenbarligen låg detta Nybygge intill Skälsgrinna eftersom det är skrivet på raden under detta torp, samtidigt som det inte finns någon antecknad där. Mer om detta nedan.
Familjen omfattar enligt hfl
 Niels Ingeldarßon
uxor Dorothea Månsdotter
 Magnus P Maja  
 Måns
Magnus och Måns är båda strukna, medan pigan Maja möjligen kan vara parets dotter, nr 29 i antavlan.
 
Cirka tio år senare, omkring 1730 enligt hfl, bor Nils tillsammans med ”qvinfolket” Maja i Nybygget på Ivranäs ägor. Där bodde 1719  Swen Ingewalßon tillsammans med sin hustru Brijta Joensdotter
De är inte kvar 1730, men i Skälsgrinna finns det inhyses paret Sven och hustrun.
Kan det vara så att Nils Ingesson (Ingeldarsson enl. hfl - Ingewalsson enl. dödboken - Ingielßon enl. vigselboken) Lindbom har skiftat boställe med Sven Ingevaldsson? Kan det t o m tänkas att dessa båda är bröder?
 
Hur som helst så är Nils Ingevaldsson, som jag väljer att kalla honom, änkeman 1730. Hustrun Dorotea Månsdotter dog nämligen i Nybygget på Ivranäs ägor 1729. Så här står det i dödboken:
” d 15 Novembris dödde och d 23 derefter följande i samma månad begrofs Trägårdsmästarens Nils Ingevaldßons hustru på Nybygget på Ifranäs ägorna, hustru Dordi Månsdotter, 66 åhr gammal  ”
 
Enligt dödboksuppgiften skulle hon alltså vara född ca 1663, inte 1675 som uppgavs i antavlan.  
 
Omkring 1730 är alltså Nils änkeman, men i hfl omkring 1735 står Nils och hustrun Margeta skriven i Nybygget under Ivranäs. Jag har inte funnit Nils Ingevaldsson omgift med någon Margareta. Däremot gifte han om sig 1743 i Malexander. Vigselboken berättar:
 
” d 21 Augusti Sammanwigdes änklingen och Trägårdsmästaren  Nils Ingielsson Lindbom i Sommenäs med änkan hustru Catharina Jacobsdotter Enblom. Mårgongåfwa 10 lod Silfwer.  ”
 
1758 dog Nils Ingevaldsson och antecknas i Malexanders dödbok. Någon bostadsort finns inte angiven.
 
d 10 Novemb: afsomnade trägårdsmästaren Mäster Nils Ingwalsson Lindbom, och begrof d. 19 ejusd: dödde af bröstsiuka. 82 år 5 månader, 1 dag.
 
Vad det blev av hans andra (eller tredje?) hustru Katarina Jakobsdotter vet jag inte.
 
Apropå Sven Ingevaldsson i Nybygget  så var han född 166(8) och dog den 30/9 1742 i Sandbäcken på Aspenäs ägor. Han var troligen far till Jon Svensson som då brukade Sandbäcken och som också tidigare hade brukat Skälsgrinna då Sven och hustrun var skrivna där som inhyses. Svens hustru Brita Jönsdotter var född 166(1) och dog den 15/4 1740 i Sandbäcken.
 
Vet någon mer om Nils Ingvaldsson Lindbom, Sven Ingvaldsson, deras familjer eller eventuella släktskap?