NULL Skriv ut sidan - Mora

Anbytarforum

Titel: Mora
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 2015-04-23, 14:36
På Anbytarforum kan man få hjälp av andra forskare att komma vidare när man stött på problem, jag har här hjälpt 100-tals forskare sedan starten hösten 1999, men jag (liksom de flesta andra) tröttnar väldigt fort när det visar sig att frågeställaren inte själv är släktforskare som försöker lösa sina problem, utan istället en släktletare/samlare som vill att andra ska göra forskningen åt sig.
 
Du har ju tydligen en dator iaf, så då har du möjlighet att skaffa dig ett abonnemang på de digitaliserade kyrkböckerna! Alternativt besök närmaste Bibliotek med forskarmöjligheter. Och med tiden bli en riktig släktforskare.
 
Din släkting, Karl Andersson, och hans gedigna släktuppställning är tydligen inte mycket att förlita sig på, möjligen är den gjord av samma person som jag fick en utredning av när jag började släktforska på min farmor från Risa 1981, det mesta var fel, man hade tagit första bästa person med rätt namn och satt in denna i utredningen utan att kontrollera riktigheten. Bara att göra om och göra rätt.
Den Anna Persdotter du nämner ovan, har iofs en son Per Persson som är född 1821, men det är ju inte detsamma som att han är Säbben Per Persson!
 
Beträffande Säbben Per Jonssons dödsdatum så har NN kanske vänt på siffrorna, alternativt har NN inte varit läskunnig? Säbben Per dog 1882-04-23 vilket framgår av såväl husförhörslängd som dödbok, där framgår även huruvida han varit gift en eller flera gånger.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/432778.jpg)
 
Mora F:14 (1866-1883) Bild 262 (AID: v131164.b262, NAD: SE/ULA/11069)