NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-21
Skrivet av: Marianne Lindén skrivet 1999-04-25, 19:07
Hej Henrik!
Är vi släkt Du och jag?
Om jag har rätt så är Lars Peter min farfars farfar.
Min farfar föddes utom äktenskapet i Stora Åby socken. För ca. 10 år sedan var jag i Vadstena och beställde då in en hög med papper från Bjälbo socken. Där hittade jag följande:
Dopsedel
Carl Gustaf föddes den 2 och döptes af mig den 3 mars detta år.
Moder Pig Emeli Matilda Johansdotter från Elgsjö i Bjälbo socken hos Befallningsman Lars.
Uppgifven fader: Befallningsmannasonen Gustaf Larsson i Elgsjö.
Faddrar Arb. J.P. Samuelsson o hustru Maja Stina Johansdotter från Syllestorp af Stora Åby församling.
Åby den 7 mars 1875
Alkdal
Kommunister.
 
Emilie Matilda hamnade sedan på fattigstugan i Bjälbo där hon bodde tills Gustaf Larsson dog ca 3 år senare. Hon flyttar 1878 till Rök.
 
Jag har varit lite kluven att forska på den släkten  men jag tror inte att hon ljög för prästen med lilla sonen hos sig och föräldrarna närvarande. Det var hennes föräldrar som var faddrar.
 
Nu skall vi ha kusinträff i farfars släkt och jag vill gärna redovisa vad jag funnit. Jag har följt Befallningsman Lars och hans barn lite då och då. Han var först befallningsman på Elgsjö sedan arrendator och jag tror han köpte det till slut. Han barn var framgångsrika bl.a. dottern Helga Amanda som var elev vid lärarinneseminariet i Kalmar. Det var ju tidigt för en kvinna att skaffa utbildning.
 
Nu fick jag nya uppslagsändar att söka på.
Hoppas vi hörs igen
Hälsningar
Marianne
 
Detta inlägg har flyttats från Efterlysningar, Ekebyborna - Soldaten Lindquist.
Magnus Hjärtström, moderator