NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2013
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2012-05-07, 12:44
Hej Bengt  
 
Nu har jag kollat upp Per Persson ytterligare och är övertygad om att han är identisk med Maria Jonsdotters utomäktenskaplige son som jag nämnde i går. Detta trots att flera uppgifter om honom, bland annat i dödboken, är felaktiga. Men det går ändå att följa honom i husförhör och andra källor på så sätt att hans identitet kan anses klarlagd. Inte minst uppgiften i dödboken om att han var pigan Majas i Ljungby oäkta son är av avgörande intresse, trots att några andra uppgifter i dödsnotisen faktiskt är felaktiga. Han var alltså född den 15 juni 1789, inte den 16 som hfl uppger, och inte heller den 11 som dödboken säger. Han var inte heller gift 1821, en uppgift som följer honom och hustrun genom alla husförhörslängder i Väderstad. Detta trots att de gifte sig i Väderstad den 15 oktober 1819 enligt vigselboken.
 
Här några andra källhänvisningar som jag grundar mina slutsatser på.
 
Uppgifter i Harstad AI:2, pag 75
1806 kommen från Ekeby som dräng på Karleby norrgård. Här står att han är född den 15/6 1789. Och han kallas Per Persson, trots uppgiften i födelseboken om att fadern skulle vara Hans Luthström. Hans mor var aldrig gift så han har inte fått sitt patronymikon efter en eventuell fosterfar.
19/12 1808 antagen till vargeringen och struken utan hänvisning.  
Han återfinns dock två sidor längre fram [Harstad AI:2, pag 77] som dräng hos Ludvig Jonsson på Karleby norrgård. Här har födelsedatum förvanskats till 16/6 1789. Men i nästa hfl [Harstad AI:3] finns han inte där.  
 
I Väderstad AI:3 (1811-1824), pag 11, står att han kom 1811 från Karleby till rustmästaren Olof Svensson i Nybble, och var kvar där till 1817 [Väderstad AI:3 (1811-1824), pag 166].
1819 vid sitt gifte var han dräng hos riksdagsman Jöns Håkansson i Nybble, där den blivande hustrun var piga.
1822 flyttade familjen till Valby norrgård, fortfarande kallas han gift dräng.  
1828 flyttade de slutligen till Sockendal storgård.
 
I Väderstad AI:4, pag 502 finns dock en förvillande anteckning om att familjen ska ha kommit 1824 från Bjälbo till Väderstad. Följer man familjen i husförhörslängderna finns inte någonstans en anteckning om att de skulle ha bott i Bjälbo, annat än just på det angivna stället och i senare hfl. Men 1822-1828 var familjen alltså skriven i Valby norrgård [Väderstad AI:3, pag 243 och AI:4, pag 134].
 
Bjälbo nämns också som sonens bostadsort enligt moderns bouppteckning 1821.
 
Varifrån denna uppgift kommer är oklart. Men ska man tro husförhören i Väderstad är den alltså felaktig.
 
Kolla gärna detta själv, så att jag inte ofrivilligt leder dig fel.
 
Mvh/