NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2003-05-26, 13:47
Hej Monica och Barbro,
tack för info. Jag har inte lyckats finna något syskon till Peter Drefling i Björsäter. Möjligen tog han sig soldatnamnet Drefling och jag har inte fått fram någon uppgift på vad han kan ha hetat innan. Vet inget speciellt om Brotorpet under Drängsbo heller. Tror inte att det finns något på Garnisonsmuseet. Skall kolla igen.  
Min anknytning är samma som din, Monica: från Peter Tapper och hans dotter Anna-Maja f 1805. Hennes dotter Johanna Bengtsdotter f 1833 är min farmors mor. Min farmor hette Clara Andersson och var född 1869. Kan för övrigt berätta att jag med stor hjälp från Anbytarforum fått kontakt med min amerikanska släkt, avkomlingar efter min farmors halvsyster Alma som emigrerade i slutet av 1800-talet. Min kusin som är bosatt i Kanada har för några dagar sedan besökt vår gemensamma släkt, barnbarn till Alma! Själv hade jag ingen möjlighet att åka över just nu, men hoppas kunna göra det någon gång längre fram.
Är du, Monica, intresserad av bouppteckningar så har jag bland andra Peter Tappers, Anders Hagströms och Maja Persdotters. Jag har även -- via Anbytarforum -- fått en del soldatuppgifter om Peter Tapper som kanske kan vara av intresse om du inte redan har dem.
När det gäller dopvittnena i Björsäter kan det ju ha varit ett skrivfel av prästen. En annan teori kan vara att det helt enkelt inte är Petter Dreflings hustru utan en annan hustru i trakten. Det är ju inte alla äkta par som är dopvittnen samtidigt.
Anbytarforum är fantastiskt och många, många härliga släktforskare har hjälpt mig lösa flera av mina problem när jag kört fast ordentligt.  
Kanske kan vi -- med gemensamma ansträngningar -- så småningom lösa knuten varför Maja från Björsäter plötsligt dyker upp i Gärdserum när hon blivit änka. Någon anknytning bör hon ju ha haft. Jag är inte helt klar över hur de naturliga förbindelserna var på den tiden. Kan hon ha fått tjänst? Hade hon släktingar? Vi får nysta vidare.  
Spännande om du har uppgifter i din forskning som jag inte har!
 Hälsningar
Inga