NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-30
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2004-12-07, 09:30
Tack bägge. Nyttig läsövning för mig!
Willum, har du läst övriga anteckningar i sockenstämmoprotokollen? Vad jag förstår anmäldes Salomon och hans hustru Kerstin Pärsdotter av kyrkoherden i Vinnerstad till Linköpings konsistorium för otidigt sängalänge och i ett senare protokoll tycks någon påföljd ha utdömts, men vad kan jag inte tyda. Kan du? I något protokoll tycks Salomon valts till byggmästare efter Hemming Persson Askling med uppgift att reparera kyrktaket. Det är vad jag fått ut, men jag har ingen större rutin att läsa handstilar.  
Vad jag framför allt varit på jakt efter är varför Salomon och Kerstin vistades i Ask i tio år för att senare återvända till Vinnerstad. Hade någon av dem släktanknytning i Ask? Och vad var det som återförde dem till Vinnerstad? Hade Salomon samma uppgifter i Vinnerstad som i Ask? I Vinnerstad saknas ju tyvärr sockenstämmoprotokoll efter vad jag förstår.  
Jag har letat Danielsöner och Danielsdöttrar en tid för att försöka klura ut om de är släkt och var Salomon har sina rötter...och sina förgreningar.
Två av Salomons söner blev trädgårdsmästare och tog sig namnet Tebom. Jag har hittat en Olof Tebom som trädgårdsmästare i Sya samtidig med Salomons son Adam. Olof tycks vara i samma åldersklass som Salomon med tanke på att hans första hustru som dog 1755 var 66 år. Sen gifter Olof om sig, får barn, och skall ha flyttat till Rappestad, men då tappar jag bort honom. Har du sett något om syskon mm till Salomon?
Hälsningar
Inga
 
Detta inlägg flyttades den 28 april 2012 från Läshjälp, Östergötland, Sockenstämmoprotokoll i Ask 1715.
Magnus Hjärtström, moderator