NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-31
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2005-01-13, 21:46
I mantalslängden 1720 fanns en Pär Hindricsson i Storbyn och en Hindric Larsson i Bredsjön. Det är alla med namnet Henrik eller Henriksson som fanns med. Längden är fastställd den 15 februari 1720 i Malung. Jag har INTE tittat i originalet, utan i en av de tre utdrag, förteckningar över husböndernas namn som finns i Josef Sjögrens Acta Genealogica Malungensia (AGM) från 1963.  
 
Husbonden var den som stod för hushållet, vilket i regel var husbonden, annars ofta en änka. Övriga två mantalslängder i AGM är för åren 1742 och 1760.  
 
Förutsatt att Olof Henriksson verkligen var född i Bredsjön, så kan har vara en son till Hindric Larsson. Var han född i Storbyn, så kan hans far ha varit bror eller son till Per Hindicsson. Bara huvudmannen för varje gård stod vid namn. Om det var flera syskon så var det normalt sett den älsta sonen som brukade stå där, om han inte var sjuk osv. Det kan också vara en svåger eller svärson till husbonden vid namn Henrik som står anonymt i kolumnerna för dräng, måg eller son och då är det förstås svårt att bevisa något.  
 
Storbyn ligger på västra sidan Västerdalälven strax söder om bron för rv 45.  
 
Bredsjön ligger nästan längst söderut i Malungs församling och i Tyngsjö kapell- eller annexförsamling, nära länsgränsen till Värmland.  
 
Förutom Malungs finnmark finns namnet Henrik före ca 1880-talet i Malung nästan bara belagt i Storbyn med grannbyar 1500-talet och framåt, efter ättlingar till Henrik Persson i Storbyn som var soldat, skrivkunnig och nämndeman och levde ca 1570-1650. En uppsats om honom finns i en årgång av Skinnarebygd. Undantaget är då Gärdås där en Henrik Ersson fanns 1571. Samma år fanns också en bonde Erik Hindersson i Storbyn i olika skattelängder (tryckta ? Skinnarebygd). Älvsborgs lösen 1571 är för övrigt vår äldsta personskatt.  
 
Tyngsjö kallades förr för Östra Finnmarken. Rent geografiskt borde det vara Södra, men förr så hade inte vanligt folk kartor, ända fram till 1700-talet var geografiska översiktskartor över större områden statshemligheter. De första ingenjörerna var för övrigt militärer. Därför har vi beteckningen civilingenjör idag.  
 
Västra Finnmarken utgörs bara ev några få byar och räknas alltjämt till huvudsocknen Malung. Östra Finnmarken utgjorde 1855-1976 kyrkobokföringsdistriktet Tyngsjö. 1/1 1977 uppgick det i Malung.  
 
Register till Skinnarebygd finns i årgångarna 1965-66 och i en årgång från 1990-talet. I Skinnarebygd finns en del utdrag från domböcker publicerade. Tyvärr är inte några utdrag ur domböckerna för Malung i sin helhet publicerade, på samma sätt som det blivit för Fryksdals härad (fram till 1700-talets början). Återigen ett undantag i att domboken för 1540- till 1590-talen finns publicerad (Jöns Pederssons på Risholens dombok) i Skinnarebygd. Men då gäller det bara Malung - och även Lima om jag inte tar fel. Resten av Dalarna är inte med.  
 
Kyrkböcker för Malung finns överhuvudtaget inte bevarade för den aktuella tiden 1720-1750. Men ett källkritiskt studium av mantalslängder och domböcker kan ge mycket. Gösta Lexts bok om mantalsskrivningen är bra att ha tillsammans med böckerna Släktforska och Hembygdsforska som Per Clemensson har skrivit. Dessutom rekomenderar jag Jan Garnerts bok Kulturhistoria för släktforskare, för den ger lite andra synpunkter än de flesta andra böcker.  
 
Det finns flera som forskar på finska släkter. Ett par forskare kanske kan hjälpa dig, men jag kan inte ge dig några namn här. De bor i Sunnemo respektive Torsby. Men om du ringer mig till jobbet, 0280-18100 så kan jag ge dig namnen så får du kontakta dem om du vill.