NULL Skriv ut sidan - Forsås, Ådals-Liden sn

Anbytarforum

Titel: Forsås, Ådals-Liden sn
Skrivet av: Magnus Johansson skrivet 2000-06-08, 22:02
Carl och Lars-Göran: Detta var inte lätt, men jag tror att jag fått ihop det någorlunda.  
 
Sara Filipsdotter som dog 1765 är som tidigare skrivit gift med Per Johansson.
 
Sara Mikaelsdotter som avlider den 24 januari 1763 var gift med Erik Eriksson den lille. Erik dog omkring 1762, men det gör även två andra Erik Eriksson i Rå så jag kan inte säga vem som är vem. Endast två finns upptagna i dödboken, men i kyrkoräkenskaperna finns det tre.
Om man tittar i första delen av kommunionlängden för Ådals-Liden så står efternamnet Mikaelsdotter utskrivet på Erik Erikssons hustru.
 
När det gäller Nils Erikssons Sara så dör hon med största sannolikhet 1764 enligt kyrkoräkenskaperna. Där står: hustru Sara i Rå. Dessa testamentspengar skulle även kunna passa in på Sara Mikaelsdotter som dog året innan, men det tror jag inte. I kyrkoräkenskaperna finns 1763 testamentspengar efter Erich Ersons moder i Rå. Denna moder bör motsvara Sara Mikaelsdotter.
 
När det gäller efternamn på Sara så kan det vara Olofsdotter. Jag hittade nämligen ett utdrag ur domboken från 1729 med följande text: Änkan Sara Olofsdotter i Rå anklagar pigan Karin Ericsdotter för tjuvnad. Uppsköts saken då änkans son, Eric Nilsson, och pigans fader, Eric Ericsson i Rå, intygade det parterna ej kunde komma till tinget.
Efternamnet Olofsdotter passar ju in med tanke på att andra kända sonen heter Olof.
Jag har alltså inte själv tittat i domboken. Jag bara citerar ur ett register.
 
Hoppas det är begripligt vad jag skrivit. Om inte, fråga igen.
 
Hälsningar
Magnus