NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 mars, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-03-09, 12:37
Hej!
 
Jag undrar över vem som är föräldrar till den Carl Håkansson som gifter sig med Sissa Nilsdotter den 9 maj 1756. Av notisen står att han var dräng i Stora Wambåsa och att hon var piga i Saltängen (Listerby väl?). Löftesmän var: Håkan Carlsson i Stora Wambåsa och Nils Persson i Saltängen. Carl och Sissa får sedermera åtminstone barnen Bengta Carlsdotter (18/4 1762-26/3 1843) Anders Carlsson(30/6 1764-3/3 1844) (sedermera båtsman med namnet Sund)
 
Jag har försökt komma till rätta med om Håkan Carlsson i Stora Wambåsa är fader till denna Carl samt om han då också är den Håkan Carlsson som är gift med Elsa Djursdotter. Det jag tycker talar för mitt antagande är att Håkan Carlsson är Löftesman, Sissas far Nils Persson är ju det. Bengta Carlsdotter döper dessutom ett av sina barn till Djur.
 
 
Men när jag söker på internet och Ancestry ser jag att de flesta i sina släktutredningar har Håkan Carlsson och Elsa Djursdotter som föräldrar till drängen Carl Håkansson i Lilla Vambåsa som gifter sig med pigan Kierstin Olasdotter (också i Lilla Vambåsa) den 2 juli 1752 (Löftesmän: Carl Jonson, Stora Wambåsa, och Ola Hansson, Lilla Wambåsa).
 
Vad är rätt? Om någon kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen så vore jag väldigt tacksam.
 
Med vänlig hälsning
 
Michael Erenius