NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2011-09-16, 23:54
Tack för tipset om avskriften! Ska försöka hitta den. Vet du, eller någon annan, om originalet finns skannat och tillgängligt på nätet? Den i SVAR skannade Kommissorialrätt i Västernorrland ang trolldomsväsendet verkar vara processerna för Sollefteå, Boteå, Härnösand stad och Säbro. I SVAR finns även Trolldom och annan vidskepelse skannad. Vet någon vad den innehåller?
 
Hasse, jag har svårt att enbart ur mantalsregistren pressa någon ledtråd som visar vem Anders Mikaelsson i Sörgraninge var. Har du läst domen från Välbemente Kongl Commissionsrätten ang. beslutet om Tunsjö-Anders?
 
Man kan ju fråga sig varför hemmanet i Östergraninge hamnade hos Anders. De 6 seland som står på Anders 1690 ser ut att ha kommit från en Mats Eriksson och änkan hustru Inger (Sakrisdotter) i Östergraninge, som hade 3 seland vardera 1689. Året verkar ha varit jobbigt för många, för i mtl 1690 räknas Mats Eriksson och dottern .. hustru Inger och Malin, Jon Matssons och Mats Anderssons mödrar, Hans i Vik och Hans hustru samt Anders Sunne som oförmögna att erlägga sina mantalspengar, uthan ähro lösdrijfvare och Bruket till ingen nytta. Hårda ord. Mats Eriksson och änkan Inger står då noterade utan seland. 1692 hade Anders Mikaelsson och Jon Matsson 3 seland vardera. Jag tolkar då Jon som Mats Erikssons son (han hade en son 1688 i mtl), som på något sätt fått tillbaka hemmanet. Men vilken relation hade Anders M till Mats Eriksson och änkan Inger Sakrisdotter? Det kanske kan hjälpa till att ta reda på Anders ursprung.
 
Från Elins styvson tillbaka till Elin: hur ska jag tolka mantalen för de hemman som köptes upp av Sparre, som tydligen lovade de gamla brukarna att få fortsätta bruka hemmanen - t.ex. Pål Eskilssons 1673? 1679 finns Daniel Jonsson där (ev även en Mårten Persson) men utan selandstal, och 1681 har hustru Elin (Eskilsdotter), Pål Eskilsson och Eskil Eskilsson 2 seland vardera. Landbönder? Men hur fungerar då arvslotterna? Finns de kvar?