NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2011-08-27, 23:16
Vad har vi nu:
 
Elins (förste) man hette Daniel Jonsson, om domboken har citerats rätt. Elin omgift med Mikael Henriksson i Tunsjön i Ytterlännäs har vi dombok på (att kolla i). Omgift en tredje gång med Olof Staffansson i Böle i Fors, och då kom hon från Graninge i Långsele (troligen från sonen Eskil).
 
Elin Eskilssons son Jon Danielsson, och hans namne i Mjövattnet, är olika personer. Det vet vi.
Vi vet också att Elins son Jon flyttade från Fors till Nordsjö i Långsele, dit Elin också flyttade.
Jon i Nordsjö (1704-1710) och Jon i Graninge (1711-1719) kan ju vara olika personer, även om det verkar troligt att det är samma. Att denne Jon i Graninge sedan gifter om sig o flyttar till Ytterlännäs kan vi bara spekulera i tills vi vet mer, liksom att vår Jon dog 1751 som 74-åring. Och visst kan Elins Jon ha varit född runt 1677.
Elins son Eskil Danielsson har vi (jag) inga problem med.
 
Att Daniel Jonsson i Mjövattnet skulle haft två söner med olika mödrar har också slagit mig, men då stämmer inte det som Per säger här tidigare.  
 
Eftersom jag inte vet just någonting om folket i finnmarkerna där vi nu befinner oss, så ställer jag kanske konstiga frågor, men det fanns ju en Daniel Henriksson i Mjövattnet, i mtl 1649-1673, som tydligen ska vara bror till Jon Henriksson (som var Daniel Jonssons far enligt många). Skulle inte Jon Danielsson i Mjövattnet kunna vara en son till denne Daniel Henriksson i stället? Jon finns i mtl från 1679 (1674-1678 saknas i SVAR). Då kan vi enklare få loss Daniel Jonsson från Mjövattnet.
 
En annan vinkling är om den Daniel Jonsson, som fanns i Graninge mtl 1679, skulle kunna vara son till den Jon Olofsson som 1639 fanns i Östergraninge (läst på nätet och har tagits ur Hasselbergs Graningesläkter). Visserligen var han då till åren kommen, men å andra sidan har vi ingen ålder på Daniel  heller. Tja, det är nog bara domböckerna som ev. kan ge svar på Elins och Daniels ursprung.
 
Fortfarande tycker jag att Elin skulle kunna passa som dotter till Eskil Pålsson i Västergraninge ...