NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2011
Skrivet av: Hasse Hultman skrivet 2011-08-27, 16:46
Mitt intresse för Elin kommer sig av att hon var gift med Mikael Henriksson. Även Mikael var av finskt ursprung (son till Henrik Finne). Det verkar som om finnarna mycket ofta gifte sig inom sin egen grupp. Därför tror jag att man ska söka Elins föräldrar där. Elin var född cirka 1630 och en tänkbar far skulle då kunna vara Eskil Göransson.
 
Att Mikael Henriksson i Tunsjön verkligen var gift med en Elin Eskilsdotter står att läsa i Boteå dombok december 1689 och januari 1692 samt Elin i mantalslängden för Tunsjön 1688 och 1689.
 
Att denna Elin Eskilsdotter tidigare varit gift med Daniel Jonsson har jag fått från Släkter i Dal av Robert Stattin: Anna Jonsdotter krävde år 1688 av sin svägerska Elin Eskilsdotter i Tunsjön, en summa pengar som hon lånat till sin avlidne broder Daniel Jonsson. Jag har inte tillgång till domboken så att jag kan kontrollera detta.
 
Det finns ju en möjlighet att det är en annan Elin Eskilsdotter som som gifte sig med Olof Staffansson, men om hon hade barn som hette Danielsson/dotter så är det mycket osannolikt att det skulle röra sig om en annan Elin Eskilsdotter. Som exempel kan nämnas att Ådalen CDn med 142 000 födda inte har ett enda barn som fötts av föräldrar med namnen Daniel samt E Eskilsdotter.