NULL Skriv ut sidan - Dordi Mikaelsdotter f. c:a 1614

Anbytarforum

Titel: Dordi Mikaelsdotter f. c:a 1614
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2012-01-06, 14:20
Vilken bra hänvisning!  
 
Att Olof Månsson flyttade från Graninge till Nordsjö kan ha kommit från Richard Goethes Finnkolonisationen inom Ångermanland, Södra Lappmarken och Jämtland, där han beskriver Olofs konflikt med församlingsherden Herr Lars (Laurentius Johannes Noræus, Sollefteå) om rå och rör på prästbordets ägor efter att han flyttat från Graninge till Nordsjö. Det påpekas att när Olof bodde i Graninge, då kallade han dessa rör för goda, men sedan han blev boende i Norsjö, kallar han alla rågångar ogill. Meningen står inom citattecken, så antagligen har den tagits ur något protokoll eller liknande. Åter en andrahandskälla som jag inte kunnat/hunnit verifiera.  
 
Det där med gamla gubbar i mantalslängderna har jag länge undrat över. De ska ju inte behöva finnas där efter 60+ som du Carl säger, men jag hittar ibland undantag. Tex om man tittar i roteringslängden för 1637:
Då var Eskil Pålsson i Graninge 50 år (troligtvis lite avrundat). I Graninge mtl fanns en namne åtm. från 1642 och fram tom 1663, dvs var då runt 75 år gammal. Nog är väl detta samme Eskil som 1633 köpte Böle i Graninge?
 
(Meddelandet ändrat av evaw 2012-01-06 14:22)