NULL Skriv ut sidan - Berglund från Åkerbränna, Junsele

Anbytarforum

Titel: Berglund från Åkerbränna, Junsele
Skrivet av: Anita Berglund Eriksson skrivet 2000-06-08, 19:50
Hej Per-Arne,
Har sökt Paul Lundin men ej nått honom ikväll, men med de uppgifter jag fått av honom så drar jag följande slutsatser:
Den du kallar Anders Andersson den yngre och som är gift 1712 med Ella Andersdotter från Åsele är sonson till den förste Anders Andersson. Den andre Anders Andersson Finne dör ju 1676 (din uppgift) och far till den AA död 1718 (din uppgift),och kan därför sannolikt inte vara den AA som kom till Omsjö 1590 som nybyggare.
 
Den förste AA kom till Omsjö 1590 tillsammans med Hakon Thomasson.  
Därefter skrivs hemmanet 1635 på Anders Anderssons söner Pål Andersson och Peder Andersson.
Några år efter branden 1647 säljer Pål sin andel av hemmanet till brodern Anders.Pål flyttar till Nätra och blev stamfader för släkten Söderström.
År 1675 är det sonen Erik (son till Anders Andersson död 1676) som tar över hemmansdelen i Omsjö. Peder Andersson  är fortfarande kvar som delägare.
Den förste Anders Andersson har således sönerna Peder, Pål och Anders. Ev döttrar finns ej namngivna, men av årtalen att döma så kan möjligtvis Ella Andersdotter som var gift med Hans Jakobsson i Ruske, vara dotter till denne AA. Det är bara ett antagande, men enl. Paul så finns det inga andra Anders i Omsjö vid den här tiden, så sannolikheten bör vara stor att Ella är är A Anderssons dotter.
Den Anders Andersson du nämner är alltså son till ovan AA och han har i sin tur barnen Nils, Pål och Anders. Ej heller här finns några döttrar nämnda; fanns det inga?? Eller nämns de inte??
 
Paul skriver i sin bok att sönerna Peder och Pål blev välbärgade män men att branden ödelade allt. Paul skriver vidare att i Nordlanders norrländska samlingar är återgett en bönskrift från den branddrabbade Peder Andersson i Omsjö där han anhåller om befrielse av skatten då han förlorat allt i denna olycksaliga brand. Tre stugor sägs han ha förlorat, fem kistor med kläder, silver och riksdaler a 14 lod, 11 1/2 daler, kyrkogårdskläder, sängar, bänkdynor mm.
Paul har ingen uppgift om hustrus namn till den förste nybyggaren A Andersson. I boken skriver han att hustrun till AA kommer från Lidgatu men enligt de papper jag fått så är det sonen Anders hustru.
Det blir lite rörigt när så många heter Anders och det finns så lite årtal uppgivna men jag tror att detta är rätt uppfattat. Jag kommer att höra med Paul om källorna när jag träffar honom.
 
Hälsningar Anita