NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-19
Skrivet av: Tobias Viberg skrivet 2007-01-18, 18:22
Jag är ganska ny inom släktforskning och skulle behöva lite hjälp. Min farfars (Ernst Valentin Viberg f. 1921-07-17, Sörgällsta, död 2001) anor är från Vibyggerå och socknarna intill. Jag har med hjälp av en släkting fått många uppgifter om Ernsts fars släkt men vet inte mycket om hans mors släkt.  
 
Nu har jag skaffat GLIMTENS databas för Vibyggerå men den slutar vid 1825. Min farfars farmor (Kristina Johansdotter) ska ha fötts i Gröde, Vibyggerå 1852-07-12. Hon gifte sig med Jonas Ul(l)ander från Ullånger, men jag vet inte när.  
 
Vad jag skulle behöva hjälp med är uppgifter om Kristinas föräldrar (födsel, äktenskap, barn) och förhoppningsvis kommer jag då tillbaka till tiden före 1825 och kan fortsätta själv.  
 
Finns det någon vänlig släktforskare som kan hjälpa mig? Vill inte begära för mycket men vore tacksam om det retfulla glappet mellan 1825 och 1852 kunde överbryggas. Kristinas familj har jag hittat i folkräkningen från 1890:  
 
http://www.foark.umu.se/folk/y/person.asp?lannr=22&forsnr=59&pnr=270  
 
Även uppgift om Kristinas och Jonas vigsel emottages tacksamt.  
 
Tack på förhand!  
 
PS. Är det någon som vet mer om släkterna V/Wiberg? Det verkar vara flera obesläktade personer i Vibyggerå som tog det efternamnet under 1800-talet...