NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-01
Skrivet av: Olof Stenum skrivet 2000-06-14, 00:37
Marianne,
 
Jag har delvis andra uppgifter om Anderssönerna:
 
1. Sara Jönsdotter, hustru till Anders f 1726, kallar jag Jonsdotter (hennes anor på fädernet är Jon Mattsson,  Matts Jonsson, Jon Jonsson). Men Jon och Jöns är kanske i grunden samma namn? Å andra sidan kan det vara något lurt, eftersom Sara Jonsdotter skulle vara endast 15 år när hon gifter sig. Men Tåsjös första husförhörslängd är lättläst: Sara Jonsdotter f 1739, första barnet Anders f 1757, när hon är 18 år. Även Fjällsjös vigselbok är tydlig.
 
2. Som mor till Anders f 1726 har jag Karin Nilsdotter, andra hustru till Anders f 1694. Hon dog 1746 och först därefter gifte sig Anders med Märta Nilsdotter, f 1714. Tyvärr står inte hustruns namn i Fjällsjös födelsebok 1726.
 
3. Som mor till Anders f 1694 har jag en Gunilla, första hustru till Anders f 1659. Han gifte sig med Anna Z först 1706. Allt enligt Agneta Olofsson.
 
4. Göran Andersson f ca 1630 var enligt mina anteckningar (hämtade från Agneta Olofsson) gift med Elisabeth Nilsdotter, dotter till Nils Eriksson i Västertåsjö.
 
Lena,
 
Jag bifogar Ingel Mattssons antavla i sammandrag i form av en fil. Hoppas det fungerar. Cirka-årtal indikerar endast ungefärligt århundrade. Som vanligt när jag gör antavlor slutar det med Sven Spjällsson, Givlög, Biör Östensson, Peder Gullesson och den gängen.
 
Mvh
Olof Stenum