NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2008
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2008-05-30, 02:16
Rolf: det kan nog stämma att Snapphanarna var mindre trakterade av uppsvenska adelns 'fasoner' som ju präglat bl.a. militärväsendet och dess benämningar. F.ö. lärde många soldater hantverksyrken och där florerade ju också civilt att lärlingar tog sig nya 'yrkes'namn ...
 
Ewa: utan att vilja lägga sordin på citerandet kan man väl önska att innehållet åtminstone snabbkontrollerades av de som det kan - jag är ganska övertygad om att hon som över'haglats' av släkt blir besviken vid ev. upptäckt långt senare att alla följande led kan vara värdelösa...
 
Det förvånar mig inte så lite att ingen klargjort vad jag invände: Vikens Brita Stina beger sig 1828 till Edsele och blir där [AI:3,s29] hustru  åt Jon Jonsson i Ödsgård.  
Ändeligen: vad ska man säga om ett rykte som vägledning för Brita Stina Ersdr (född i Alnö - men ej funnen)?
 
Mig tycks det som vigselnotisens piga i Ulfvik 1825 tyder på att hon är inte helt obekant i socknen. Och då finns det väl bara en Brita Stina Ersdr f. 1803 att undersöka, nämligen den som tipsas om i dopvittnen för Johan [Överdal/AI:5b,s307,1820--] f. 1803 18/1 !
 
Och då bör kanske Brita Stina i Bäckland 1803-01-18 [Sättna/C:3] med föräldrarna Erik Olofsson o Kristina Henriksdotter beaktas ?
 
Mvh från ett äntligen nattljummet Holmsund /StigLennart