NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-18
Skrivet av: Lars Eriksson skrivet 2005-12-18, 15:29
Hej Ewa och Per
Tack för era intressanta svar.
Ja, det måste vara samme Nils Sedin som var bokhållare i Ytterlännäs och som sedan blev inspektor på Sollefteå Bruk. Katharina Hartman står nämligen som fru till Nils i Sollefteå hfl 1762-1785; ovanför henne har sedan Anna Maria Robsahm tillskrivits. Enligt nämnda hfl skulle Katarina Hartman ha varit född 1730-10-23 och skulle då ha kunnat bli mor till Gustaf, i mycket unga år. Men hon skulle ha varit 33 år då hon dog och inte 90. Och om hon vore 90 år och dog 1764 skulle hon knappast kunna vara mor till barn födda omkring 1750.
Enligt ett vigselregister för Hamrånge av Jörgen och Johnny Blästa ska Nils och Anna Maria ha gift sig där mellan dec. 1765 och oktober 1766 (exakt datum fattas, men resten av vigslarna står i kronologisk ordning, därav slutsatsen).
I den hfl jag nämner ovan, finns följande barn registrerade: Cajsa Stina f. 1752 (suddig 2:a?); Nicolaus Johan, f. 1750; samt Anna Elisabeth 1767. Säger det dig något, Per?
Jag ser att du skriver om en Sidén medan jag skriver om en Sedin; kan det verkligen röra sig om olika stavningar av samma efternamn, eller hur menar du?
Ser fram emot era ytterligare kommentarer.
Hälsningar
Lars