NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-02
Skrivet av: Per Näsström skrivet 2001-01-16, 15:58
Erik Erikssons hustru än en gång. I samband med svaret till Lars-Göran Eriksson var Håkan Skogsjö undrande till varifrån uppgiften om Elisabet Isaksdotter kom. Jag tyckte då att det var lämpligt att nämna Harry Mohlund.
I samtliga källor som Lars-Göran Eriksson nämnde finns ett fel vad gäller Erik Erikssons i Imnäs-Holme och Jansjös hustru. Det gäller Sune Menkers Ramselebok, Agneta Olofsson Fjällsjöbok, Thord Bylunds ANG samt Bo Lindwalls kändisana för Stig Grybe. Håkan Skogsjö har en Israelsdotter vilket bör vara rätt. En känd Ramseleforskare var på sin tid Kjell Vadfors och han och Bertil Krånglin anger att hustrun heter Anna Israelsdotter.  Källa är Ramsele dombok vintertiget januari 1738 där Sven Eriksson kräver inventarium för sin 1717 avlidna moder. I Fjällsjö  L1:1 finns 1717 antecknat tp-pengar för Anna Israelsdotter,Jansjö. De äldsta sönerna hette för övrigt Israel och Erik. Med detta vill jag ha sagt att det finns all anledning för oss att kolla upp alla källor. en vanlig felkälla är ju ofta att både män och kvinnor dör och motparten gifter om sig. Om någon har invändningar mot min uppgift hoppas jag få höra detta. Mvh Per