NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-11
Skrivet av: Lars Öhman skrivet 2001-12-11, 12:38
Kerstin
 
Det är svårt att uttrycka sig med tillräcklig precision i skrift. Jag menar förstås inte att alla ättlingar till Erik Danielsson som lämnade bondeståndet antog släktnamnet Öman.  
 
Mer precist kan man tala om en äldre släkt Öman och en yngre utgrenad släkt. Den äldre släkten härstammar från Erik Danielsson och hans hustru Karin Jonsdotter. Den yngre utgrenade släkten (min egen släkt) härstammar från Erik Danielssons dotter Brita Eriksdotter och hennes man Olof Eriksson. Men alla grenar av denna yngre släkt har inte antagit släktnamnet Öman. Den gren som härstammar från Olof Erikssons sonson Olof Jonsson, som ärvde hemmanet i Ås (som Thorbjörn Fälldin äger idag) antog så småningom släktnamnet Åslund. Ingen släktskap dock med ovan nämnde lantmätaren Daniel Åslund är väl bäst att tillägga. Och under 1800-talet finns säkert exempel på andra nytillkomna släktnamn bland ättlingarna.
 
Beträffande den gren Krapp som nämnts ovan så finns den egentligen inte såvitt jag kan se. Daniel Krapp och hans hustru hade visserligen barn, men inte med varandra om jag nu kommer ihåg rätt. Deras barn var från tidigare giften, vilket alltså innebär att det aldrig har funnits någon ättling till Erik Danielsson som har burit släktnamnet Krapp.
 
mvh
Lars Öhman