NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-11
Skrivet av: Mikael Wikman skrivet 1999-12-18, 21:40
I Utanö, Högsjö fs (nu Hemsö) levde under 1600-talets förra hälft en man vid namn Daniel Ersson, en storbonde, som givit upphov till en enormt stor krets av ättlingar, till vilka jag själv hör.
 
Att draga några allt för säkra slutsatser om släktskapsförhållanden i denna tid - ännu vid Daniel Erssons död skulle 47 år dröja innan kyrkolagen och med den kyrkobokföringen upprättades - kan vara synnerligen vanskligt. Icke desto mindre har ett antal släktforskare placerat denne man bland sina anor, så även jag. Men primärforskningen har utförts av någon annan. Jag har i huvudsak fått mina uppgifter om denna släktkrets från 1. arkivarien fil lic Thord Bylund vid landsarkivet i Härnösand. Han har sammanställt ett ättlingaverk, som finnes i forskaresalen.
 
De uppgifter om Daniel Erssons härkomst, som jag en gång i tiden erhöll från Bylund, och som även publicerats i Svenska Antavlor ett antal gånger, är följande.
 
1 Daniel Eriksson, född ca 1570 i Utanö, Högsjö fs, död 1639 i Utanö, Högsjö fs. Bonde i Utanö, Högsjö fs.
 
 
                     *** Generation I ***
f
2 Erik Sjulsson, född i Utanö, Högsjö fs. Bonde i Utanö, Högsjö fs. Levde 1591.
           
 
                     *** Generation II ***
 
ff
4 Sjul Eriksson. Bonde i Utanö, Högsjö fs. Nämnd 1561-1587.
 
Om man emellertid surfar in på www.hemso.com och klickar sig fram till dess släktforskningssidor, kommer man att finna något annorlunda uppgifter, nämligen
 
1 Daniel Eriksson, född 1570 ca i Utanö, Hemsö fs, död 1639 i Utanö, Hemsö fs. Bonde i Utanö, Hemsö fs.
 
 
                     *** Generation I ***
f
2 Erik Sjulsson, född ca 1530 Utanö, Hemsö fs, död före 1601. Bonde i Utanö, Hemsö fs. Levde 1591.
           
 
                     *** Generation II ***
 
ff
4 Sjul Sandersson. Bonde i Utanö, Hemsö fs.
 
fff
8 Sander Olofsson. Bonde i Hultom?, Hemsö fs. Förnamnet osäkert.
 
Förutom det principiellt felaktiga och för källkritiskt studium tillkrånglande att skriva Hemsö i en tid, då Hemsö församling inte skulle se dagens ljus på många hundra år, utan var en del av Högsjö fs, ställer i alla fall jag mig undrande till var man har funnit dessa från tidigare forskning avvikande uppgifter. Att man inte öppet har redovisat dessa hypoteser och vilka urkundliga stöd man har för dem, måste anses vara högst anmärkningsvärt, då detta, om det vore sant, skulle ändra min och ett oräkneligt antal andras antavlor på ett flertal linjer. Därför ställer jag frågan här till den, som har utfört denna forskning. Vilka stöd finnes i källmaterialet för att omkullkasta tidigare forskning på området?