NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 mars, 2012
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2012-03-10, 10:56
Jag har trott att det som står i båtsmansdatabasen enbart är hämtat från militära rullor (som jag har svårt att hitta i), men nu vet jag bättre. Så då var det sannolikt Jon Danielssons i Mjövattnet dotter Karin som jag frågade efter. Bra. Då hänger allt ihop bättre.
 
Den Johan Månsson som dog 1718 trodde jag också först var Karins man, men i AD ser man ganska bra att det står Johan Månsson i Wiksjö ... aetas 86 åhr. Att han var ca 81 år och dräng vid vigseln 1713 är nog inte troligt. Det fanns en äldre Johan/Jean Månsson i Nyhemmanet, Viksjö mtl 1667-1689, som man kan se i husförhör 1711-1713 Stigsjö C:2/24, med hustru Lisbetha och familj. Jag tror det kan vara han som dog 1718. På samma sida kan man också under Måns Jeansson m h Lisbetha se sönerna Jean, Erik och Jon. Kanhända sonen Jean är den som blir båtsmannen Johan Månsson Wikström (men det är bara en vild gissning)?  
 
Med stor och livlig fantasi kan man få till att det kan stå 29 år för den Johan som dog 1721.  
 
Per, känner du till Karins vidare öden som änka?
Jag har försökt följa henne efter att maken Johan dog, men det närmaste jag hittat är en vigsel mellan ofärdige Pär Olsson i Wiksjön och änkan h. Karin Jonsdotter ibid [C:2/96]. Det fanns en Per Olofsson i Viksjö 2 (Nyhemmanet) mtl 1715 och framåt, men enl hf C:2/44 för 1714-1716 hette hans hustru Sara. Så han var det nog inte.
 
Är Viksjöbor en bra andrahandskälla? Var kan man hitta den?