NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009
Skrivet av: Susanne Möller skrivet 2009-02-22, 18:31
Hej Leif!
Tack för alla upplysningarna. Den yngre delen av AI:1 s 18 Kungsgården hade jag missat! Jag hade dock hoppats att det kanske stod fel i soldatakten och att den Elisabet Anders Homman gifte sig med i stället var dotter till bruksbokhållaren Erik Reitz. Som jag utläste det är Erik Reitz tillsammans med sin hustru Catarina Jedeur vittnen vid dopet av Anna.  
 
En Elisabet Reitz, född 1673, är nämligen en anmoder till mig och hon dyker 1705 upp i Östervåla som änka där hon gifter om sig med Johan Palm. Jag har dock inte lyckats hitta förbindelsen mellan den Elisabet och Erik Reitz annat än efternamnet och att Erik ReitZ hade en dotter i första giftet som hette Elisabet. De bodde först i By socken men därifrån försvinner de omkring 1688. (Förekommer det året båda som testes där)och Erik Reitz bor i vart fall 1690 i Kungsgården (39.55.31500,  [Kopparberg]  Husby,  AI:1, Husförhör, 1670 - 1690, 214/0,  Bild 174 av 181) då finns inte dottern Elisabeth med längre utan bara ett antal andra barn. Erik Reitz första hustru hette Anna, liksom Anders Hommans dotter.
 
Men med tanke på dina uppgifter får jag nog nu ge upp att det var Homman som var Elisabets första make : )
 
med vänlig hälsning
 
Susanne Möller