NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2009-02-21, 22:53
Hej Susanne.
Jag är ganska säker på att Elisabeth Nilsdotter var dotter till arrendatorn på Näs kungsgård, överstebostället för Dalregementet. Den kallas i Husbys äldsta kyrkböcker bara Kungsgården, till skillnad mot Husby kungsgård som kallas Herrgården. Den arrendatorn hette Nils Olofsson och hans hustru Britta (AI:1, s 18 Kungsgården). Där finns också dottern Elisabeth, men inget står om att hon gift sig. I den yngre delen av AI:1, står på sid 134 Långshyttan: Anders Andersson Homman (30 år) och hustru Elisabeth (23 år) samt dottern Anna (4 år). Det innebär att denna del av AI:1 lades upp ca 1694, och Elisabeth skulle då vara född ca 1671.
Rustmästaren Anders Andersson Hofman och Elisabeth Nilsdotter vid Kungsgården gifte sig 1688, 22 söndagen efter Trefaldighet, ännu ett indicium på att hon var arrendatorns dotter. Det sista jag vill framföra, som pekar i samma riktning är, att vid Annas dop 1690 (hon föddes den 4 maj) var det mycket förnämliga vittnen, nämligen översten vid Dalregementet Gustaf Hejdenfeldt och hans hustru, herr Johan Jedeur vid Kopparberget och hans hustru, Mag Andreas Skragge och mag. Gabriel Skragges hustru Catarina Jedeur.
I del 2 av AI:1 finns inte Nils Olofsson kvar vid Näs gård, så troligen har familjen flyttat. Inte heller finns någon av dem antecknade i dödboken. Hustru Elisabeth har inte gift om sig i Husby sedan hon blivit änka efter Anders Homman. Jag utgår från att även hon flyttat och gift om sig någonstans, kanske flyttade hon till föräldrarna. Det kan vara svårt att finna.
Hälsningar
Leif Olofsson