NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-06
Skrivet av: Bertil G Johnson skrivet 2003-01-19, 17:21
Roland,
 
Denna notering har jag missat. Den reser ju en del intressanta fråcgor.  
 
Året innan hade Olof försökt byta hemman med Olof Eriksson i Bölen, som var Johans bror. Johan klandrade bytet (och fick rätt). Fanns Olof året efter just på detta hemman? Inblandningen i familjen blir ju påtaglig med detta nya ärende.
 
Inte heller jag har sett någon annan fru än Gunilla. Och den vägen finns ju ingen uppenbar anknytning till Erik Perssons hemman. Det kan förstås, grannar emellan, vara någon tidigare knytning, men hur den skall ha sett ut kan jag inte på rak arm förstå.  
 
Kan Olof först ha varit gift med en syster till Johan? Jag känner till tre möjliga döttrar:
 
1. Gunilla (gift med Nils Nilsson Näset)
2. Barbro (enligt domboken gift i Mo Junsele), fast jag tvivlar på att hon tillhör denna familj -- hon bör vara dotter till någon annan, äldre Erik i Bölen, kanske den tidigare Erik Persson (II)  
3. NN (gift med någon Israel).  
 
Ingen av dessa passar ju in.  
 
Olofs systerlott kan ju också vara köpt, arv eller gåva. Kan det vara en lott som han fått inom sin egen familj? I så fall är det bara två möjligheter:  
1. systern Karin, gift med Nils Persson i Norrnäs
2. någon av faderns hustrur
 
Även om jag tror att Nils Persson hade en härstamning från Bölen, var den ju inte Karins. Så kan detta vara ett spår till en av Jons fruar?
 
Eller har någon en förklaring som förbigått mig?