NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11
Skrivet av: Per Näsström skrivet 2003-01-11, 15:53
Hej Roland! Jag hade hoppats att någon skulle tillföra nya uppgifter så jag fått jämföra men nu berättar jag vad jag vet. Olof Jonsson skattade i Jansjö 1687 och Elias Persson i Orrnäs. År 1688 finns Elias Persson i längden för Jansjö och Olof Jonsson i Orrnäs med tillägget om jord i Ön. Olof Jonsson löste redan 1684 in jord från moderns fädernehemman i Ön. 1688 anges att han äger större delen av hemmanet men han hde inte fått med bostadshusen och inte ens gårdstomten. Gårdstomten ordnades genom ett triangelbyte och så sent som 1703 krävde han tillbaka en lägda av Isak Persson i Näöset. På Ön fanns två hemman långt tillbaka och ännu på 1660-talet bodde två familöjer där De skrevs ut och hemmana och bostäder förföll.  En av de som bodde kvar längst var knekten Johan Mickelsson som bodde där till omkring 1685. han kom från Näset och två bönder där brukade jord på Ön tillsammans med Olof Jonsson.
Min tolkning är att Olof Jonsson brukade ett hemman på Ön men bytte till sig Elias Perssons troligen bättre byggnader i Orrnäs och även om Olof Jonsson drömde om att rusta upp Ön så blev han boende i Orrnäs. På ön var jorden hans egen i Orrnäs kronans. Betalade man inte skatten kunde då länsman avhysa en. Han avstod kronojord i Orrnäs men brukade nog sin egen jord på Ön bättre.
Han kan nog bara bott tidvis på Ön. Först på 1730-talet kommer nya bofasta på Ön.
Olof Jonssons halvsyster Ella bodde kring år 1700 på hemmanet Sunnansjö 2, hon var gift med båtsmannen Per Eriksson. Olof var fadder för hennes barn.  
Det fanns ingen fler Olof Jonsson i Orrnäs och det folk som nämns i samband med stölderna tillhör denna Olof Jonssons umgängeskrets.  
Det skulle vara trevligt om flera forskade i det gamla material som finns. Vänliga hälsningar Per Näsström