NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11
Skrivet av: Roland Forssén skrivet 2002-12-04, 19:44
Hej!
 
Jag har ett problem med en viss Eric Johansson som figurerar som Eric Johansson i Bölen i tinget 1705.
 
Se den texten jag har hittat:
=============
Tvist emellan Eric Johansson i Bölen, kärande, och Nils Nilsson i Norrnäs, svarande, angående en slåtteräng. Det uppgiver Eric Johansson att hans farfader, Per Ericsson i Bölen, bortgivit en slåtteräng i Träskmyran till sin systerson, Per Nilsson i Norrnäs, begärandes samma åkerteg återfå.
 
Eric Johansson uppmanades inkomma med vittnen och bevis huru länge slåttern varit under Norrnäs.
========
 
Som ni kan se så hette alltså Erics farfar Per Ericsson.
 
Det betyder(?) att den Eric Johansson som nämns torde vara den Eric Johansson som föddes i Näset 1682 (Fader: Johan Persson)??
 
Att han nämns som Eric Johansson i _Bölen_ år 1705 kan kanske tyda på att han för tillfället bodde hos sin (blivande?) svärfar, Olof Knutsson.
 
Vid det tillfället torde det alltså ha funnits TVÅ Eric Johansson i Bölen? (Eftersom både Agneta och Hallström anger att Eric Johansson f. c:a 1668, son till Johan Ericsson, också bodde där vid det tillfället)
 
Man kan också utläsa att farfadern (Per Ericsson) hade en syster (jag kallar henne NN Ericsdotter). Denna syster hade en son, Per Nilsson i Norrnäs vid detta tillfälle (1705). Denne Per har jag inte en aning om vem det kan vara. Den ende Per Nilsson som verkar passa in i tid är den Per Nilsson som, enligt Agneta, gick båtsman 1687 och dog 1698. (Han var f.ö. farbror till den Nils Nilsson som nämns)
 
Som ni ser så får jag det inte att stämma trots en del fantasifulla antaganden. Kan någon hjälpa mig att reda ut detta?
 
//Roland