NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-02
Skrivet av: Per Näsström skrivet 2000-11-30, 20:56
Till Bertil G Johnson
Hej Bertil! Vad trevligt att vi fått kontakt. För 3-4 år sedan var jag klar med hur jag ville beskriva Jon Olofsson och hans tre hustrur. Nu blir det intressant att pröva mina ide?r mot andras.  Mycket av det som skrivits om honom upplever jag som felaktigt mot bakgrund av de uppgifter jag samlat.
Grybes antavla är grovt felaktig och där inbjuder jag alla en snabb kontroll på hustrun till Erik Eriksson född 1670. Hans son Sven kräver enligt dombok 1738 att ett inventarium upprättas för hans år 1717 avlidna moder. I Fjällsjö D1 anges att för h Anna Israelsdotter, Fjällsjö givits 1 dr i testamentspengar. Den h Karin Jonsdotter som nämns i sammanhanget är hans svärmor vilket framgår på ett tiotal ställen i dombok. Hon var gift med knekten,bonden och sedermera båtsmannen i Holme där hon dog 1711. Hon var dotter till knekten Jon Eriksson. Dombok 1712 och 1690. I sin Fjällsjöbok anger Agneta Olofsson Karin Persdoter som tredje hustru till Jon Olofsson som för alla som söker på nätet tycks vara den enda.För Agneta, numera erkänd och uppskattad forskare,är boken ett förstlingsverk där 1600-talet bara delvis behandlats. Se på bolbyn Ön som var befolkad i stort sett hela 1600-talet.
Skall man reda ut problemet med Jon Olofsson får man nog försöka lusläsa i skattehandlingar, domböcker och i övriga källor för att klara ut problemen.
Till ditt brev. När rätten kom resultatet att Olof Jonsson var rätt bördsman betyder det närmast att hans far eller mor härstammar från Ön. Eftersom fadern kommer från Jansjö är det modern. Byn Ön bestod på 1600-talet av två hemman. Enligt 1642 års jordebok ägdes det ena av Per Olofsson och det andra av Per Stensson, Näset. 1660 års jordebok upptar h Karin och Johan Mikaelsson. Skattelängderna visar Per Olofsson 1583-1643 samt h Karin 1644-1647. På det andra hemmanet var det mera ombyte. Den kände jägaren Nils Eriksson och sedan den kände Olof Nilsson som via Näset och Backe slutade sina dagar i Rösta, Sollefteå. Egendomligt nog finns en Jon Olofsson där 1627-1629. följd 1632-1647 av änkan Margareta Persdotter (Per Stenssons dotter). Det är mot denna bakgrund som jag vill säga att Jon Olofssons första hustru var dotter till Per Olofsson och hans hustru Karin. Per Olofsson vill jag i första hand knyta till Ön och Karin vill jag påstå att hon är bördig till Bölen. Hos denna familj finns först son+ dotter sedan inhyses. Jag tolkar det så att Jon Olofsson i början av sitt äktenskap bodde hos hennes föräldrar vilket väl var en fördel eftersom han ofta var i Tyskland.När Jon Olofsson skulle lösa jansjöhemmanet 1646 fick han en sedel från landshövdigen Hans Striijk där det anges att han varit knekt i 18 år (från 1628). Han mönstrade in ännu 1657 och var då korpral (Mohlund) men hade innan kompaniet lämnade Sverige lejt en man i sitt ställe.
Jag har försökt tänka mig in i när han gifte sig första gången och har kommit till omkring 1637. hans första hustru Karin Persdotter född omkring 1615 död omkring 1657. Barn; NN (möjligen Märta) 1638, Karin 1642, Olof 1647, PER?????1650,Nils 1655. Att jag anser att Karin dog 1657 beror just på att han mellan mönstring och avfärd fick leja ersättare. Han gifte om sig och jag tippar på en kvinna från Junsele dock inte Per Israelssons dotter. Den enda som föds under denna period tycks vara Abraham som växer upp i Junsele och flyttar till fjällsjö.Vad gäller tredje hustrun vill jag knyta an till Menker. I Ramseleboken, sid 311, Nyland redovisar han Jon Olofsson Jansjö med sönerna Olof f 1647, Nils f 1655, Abraham född 1660 och Jon född 1770. Ingen hustru anges men med dombokens hjälp får man hennes namn till Anna Christersdotter  (dotter till Christer i Holme) Jon Olofsson kom till detta hemman 1664 efter flyttningar. Den stora trolldomsprocessen som börjar på Ön har många namn och där finns han med tillsammans med kusinen Elias Sjulsson. han får som nämndeman uppdrag att utreda ägogränser på en myr i Fjällsjö tillsammans med Mårten Olofsson vilken jag upplever som broder. I det äktenskapet föds Ella och Sara troligen omkring 1665 och Jon 1670. Sara gifter sig med båtsmannen Håman, Ella med Per Eriksson som vill lösa in Jansjöhemmanet men som när det inte går hamnar i Sunnansjö där hon återfinns med tre barn . Koll på faddrar visar att Olof Jonsson är en av dem.
Jon Jonsson kallas Järpe ej att förväxla  med namnen med farfar i Tersjö
MVH Per