NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-02
Skrivet av: Per Näsström skrivet 2000-11-27, 22:01
Hej alla Fjällsjöforskare! Jag har sedan länge forskat om Fjällsjö och tror mig sent omsider kunna tillföra något om Jon Olofsson och hans tre hustrur samt ytterligare en del annat. Det finns en del att rätta till och det går om vi utnyttjar de möjligheter som finns. Det är ju sonen Olof Jonsson som talar om faderns tre hustrur år 1700 men vilka har läst dombok 1684: Olof Jonsson i Jansjö begärde att få inlösa 1 1/4 seland jord i Öden (Ön),som Anders Knutsson köpt av hustru Karin i Öden. Härtill svarade Anders Knutsson sig hava fordran allenast i underpant mot lånta pengar, och vägrar honom intet lösen, sade att Olof Jonssons syskonbarn, Olof Persson i Näset, har begärt inlösen. Emedan Olof Jonsson i Jansjö var rätta bördsman  till dessa 1 1/4 seland i Öden , anser Rätten att det honom inte lösen kan vägras. Dombok 1687: Olof Jonsson i Jansjö dömdes berättigad inlösa 1? seland jord i Öden  av salig Christopher Perssons änka, hustru Cherstin, den man i underpant haft för lånta pengar uti Johan Olofsson gäld. Detta alldenstund Olof Jonsson bördig är till hemmanet och det mesta av jorden besitter.  Olof Jonsson bodde på Ön innan han flyttade till Orrnäs, H Cherstin är syster till Anders Knutsson så den rika släkten finns i Bölen.-----Enligt skattelängder finns i slutet av 1630-talet en Per Olofsson på hemmanet och 1644 kommer änkan Karin som omtalas ovan.  Jon Olofssons första hustru bör vara en Persdotter och efter namnseden passar Karin bra. Jag skulle vilja placera andra hustrun härstammande från Junsele och den tredje i Ramsele men det är en senare historia. Det skulle var intressant med synpunkter på detta. Hoppas på genmäle Per Näsström