NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-03
Skrivet av: Lars Eriksson skrivet 2005-09-02, 22:20
Jag berättar vidare lite om vad jag hittar och inte hittar ang. Olof Jonssons ursprung. Nu har jag upptäckt, i Boteå husförhörslängd 1811-1820, att det finns en Olof, född 1792, uppenbarligen son till landbonden Jon Larsson, f. 1756 och Lena Olsdotter,f. 1770 (födelseorter ej angivna), alla registrerade på Följa No. 3. Det var dit Olof Jonsson återkom (1826?) tydligen efter att ha varit dräng på Holms säteri och gift sig med pigan Anna Brita i Överlännäs 1824. På denna sida i HFL, finns diverse kladdiga anteckningar som jag inte kan läsa, i kolumnerna födelseår, giftesår och anteckningar. Finns det någon nyfiken, som har tillgång till detta material och vill kolla? Jag kan inte (vad jag vet) kopiera hit det från Genline Family Finder.
När jag ville titta bakåt i tiden och se mer om Följa 3 och var Jon Larsson med fru kan ha kommit ifrån, då upptäcker jag att det åtminstone i Genline inte finns med någon HFL för tiden 1802-1810. Finns den kanske ingenstans? Borttappad? När jag går tillbaka till HFL 1782-1801, är det helt andra människor på Följa 3 (en Ragvald Hansson?).  
Om det är någon annan än jag som tycker detta är spännande och intressant, hör av sig.
Jag har för övrigt upptäckt att medan min förmodade fmff, Olof Jonsson, residerade på Följa 3, så bodde min mffm, Barbru Stina Ersdotter och hennes föräldrar på Följa 2. Världen var liten redan på den tiden?