NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-09
Skrivet av: Agne Sjödin skrivet 2005-01-08, 14:13
Hej  Olle!
 
Jag vill bara informera att det finns andra källor än Hfl att tillgå som du säkert känner till.
Mantalslängder, Jordeböcker och man kan läsa resolutioner för tillträdande av kronohemman som det kallades på denna tid. Mantalslängderna Jordeböcker och resolutioner finns tyvärr inte på mikrokort vad jag vet.
 
Jag har tittat på mina kopior över Silsjönäs i Fjällsjö sn. by som jag forskar i och följande mantalslängder för Näset fanns med:
 
1794 Per Hansson
 Jöran Persson
 Per Andersson
 
1795 Per Hansson
 Jöran Persson
 Per Andersson
 
1797 Per Hansson
 Jöran Persson
 Per Andersson
 
1799 Per Hansson
 Jöran Persson
 Per Andersson
 
1801 Per Hansson
 Göran Persson
 Per Andersson
 
1803 Per Hansson 62 år
 son Erik 28 år
 dräng ? Mårtensson 20 år
 Göran Persson 66 år
 Son Johan 31 år
 Per Andersson
 Son Lars 25 år
 Anders 16 år
 
1809 Erik Persson
 Jon Jöransson
 Pehr Andersson
 
1810 Erik Persson
 Jona Jöransson
 Per Andersson
 
Jordebok 1825: Näset 8 3/8 seland
 
Under skattehemmanen 1 3/8 seland
Johan Göransson 6 ? seland
I Smedsbyn 1 ?( här finns mera att läsa) Ångermanland fogd vol 4. Jordebok 1825.
 
Du kan även läsa Einar Hallström bok Bodum vår socken.
 
Beträffande Johan Göransson så var han gift med Sara Andersdotter från Silsjönäs. Saras (1:a gifte) moder Dorothea Andersdotter som var ju gift 2 gånger Anders Ingelsson och Anders Andersson. Olle vad vet du om Anders Andersson, när han gifte sig kom han från Ed socken. Har lagt ned en hel del tid på ta reda på vem han var. Jag har hittat en Anders Andersson f 1756 i Ön Eds sn. Men om det är han  får framtida forskning ge svar. Jag har också noterat att Johah och Sara fick fem barn fyra pojkar en dotter.
 
Mvh Agne