NULL Skriv ut sidan - Björna

Anbytarforum

Titel: Björna
Skrivet av: Eva Susann Johansson skrivet 2013-11-01, 13:58
Karl Göran
 
De redan framlagda bevisen eller som du säger  indicierna om att den Katarina Olofsdotter , född 1787 i Arnäs och boende i Björna fram till 1818 och den Katarina som helt plötsligt dyker upp i Berg 1818 i samband med att själasörjaren Abraham Själander flyttar från Björna 1818 till Berg, skulle vara samma person tycker jag är starkare än vad som normalt tycks behövas för att liknande fall söder om Örnsköldsvik ner till Härnösand skall anses vara lösta.
Denna Katarina Olofsdotter flyttar sedan 1831 till Själevad och gör sedan en kort sejour i Björna 1838 för att sedan åter flytta till Själevad.
 
Man kan i HFL följa henne ganska enkelt under denna tidsperiod.
Alla hennes barn 4 oäkta barn finns gifta i Ö-viks trakten.
 
Det finns ytterligare bevis utöver de redan presenterade som binder ihop det hela ännu fastare och som gör att man med god säkerhet kan säga att den Katarina Olofsdotter från de olika boendeorterna är samma person
 
Jag är mycket förvånad över att en i normala fall gedigen släktforskare basunerar ut att det är fel i databas Kråken - utan att kontakta webbansvarig - och kräver att bevis skall läggas upp på bordet utan att själv presentera en alternativ lösning.
Ditt påstående och krav baseras av allt att döma enbart på ett påstått domstols protokoll där det skulle framgå att Katarina döms för 2 resans lönskaläge istället för den 4 resan
 
Om man tidigare i en annan del av landet hade ytterligare 2 oäktingar och nu slipper undan med att dömas för dessa, skulle de flesta väl knappast själva utan påminnelse uppge de första 2 och kanske ej hellre rätt födelsedata för att därmed få ytterligare straff.
Om alla var ärliga och inga brott begicks skulle väl inga domstolar eller fängelser behöva finnas.
De flesta försöker normalt att klara sig undan så billigt som möjligt om det finns en möjlighet.
Det minsta jag begära av dig i detta fall är att du presenterar en alternativ lösning till Katarina Olofsdotter i annat fall ser jag det inte som meningsfullt att vidare diskutera denna historia.
 
Min make Sven-Erik hälsar följande:
Socknen Björna blir vid årsskiftet klassad som en kärnsocken fram till 1930 och finnas gratis på webben
Då har alla FB och VB kollats mot HFL och DB.
Gunvor Ström har varit till stor hjälp med Björna
Dessutom har Stig Lennart Johansson och Stefan Söderholm varit behjälpliga
 
Vänligen
Susann