NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-19
Skrivet av: Stefan Dahl skrivet 2000-10-29, 22:11
Först vill jag tacka för de svar jag fick senast.
 
Nu till min fråga, är det någon som kan ge mig matnyttig information om nybyggaren Per Jonsson, född 1730, vart vet jag ej. Den ledtråd jag har om honom är via husförhör, Björna AI:I 2/3, pagina 65. Erik A Nylander skriver om honom och att han var inflyttad till Ryssjö, Björna Sn omkring 1765. Jag har ej forskat ännu om detta eller läst den korrigerade bilagan om Erik A Nylanders bok. Denne Per Jonsson var gift 1808 med Brita Persdotter, född 1725. De fick barnen Carin, född 1764 och Jonas, född 19/10 1765. Erik A Nylander anger i sin bok Familjeregister för Själevads Socken 1681 - 1785 på sidan 354 att Nils Jonsson (samma efternamn som Per) kommer från Själand. Enligt Erik A Nylander så kom Jan Abrahamsson (som senare blev måg till Per Jonsson) och tog över nybygget. Just denne Jan eller Jon Abrahamsson är en släkting till mig enligt vad jag kommit fram till.
 
Sedan undrar jag ifall någon har mer information om Ryssjö, Björna Sn, än det som är skrivit av Uno Johansson och Erik A Nylander.  
 
Tacksam för svar
 
MVH Stefan