NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Mats Lindström skrivet 2012-01-15, 20:59
Hej Åke
Tack så hemskt mycket för hjälpen!  
En undran bara, hur fick du fram den här informationen? Har Sveriges Dödbok 1901-2009 och hur jag än skriver, så får jag inte fram Helga Marias far, Anders Bernhard, som ju (enl dig) skall gå att få fram. Har provat att söka på födelsedatum (hela och bitar av det), förnamn (både ETT och TVÅ stycken), efternamn (olika stavningar), församlingsnamnet (linde), län (örebro och västmanland). Säkert är det jag som gör nåt fel, men det vore bra att få veta vad så man kan söka på rätt sätt i framtiden!  
Gustav Ivans föräldrar var det dock inga problem att hitta. Framhållas ska också att jag precis har börjat forska och att jag inte har någon datavana alls!
 Tänkte också fråga dig (eller nån av er andra forskare) om hur man ska gå tillväga om/när man vill få tillgång till arkivdatabaser, typ kyrkböcker, folkräkningar och annat. Som jag har förstått det, kan man antingen köpa på cd/dvd eller i vissa fall prenumerera på en databas på nätet(?) Jag skulle gärna köpa skivor MEN då vill ju jag vara säker på att jag hittar släktingar bland informationen på dem! Har tittat runt lite och fått uppfattningen att man många gånger måste ha ett bankkort som är internetanslutet för att kunna betala för sin forskning. Är det så, så tycker i alla fall jag att det är dåligt. Jag vill kunna betala med faktura, så man inte blir lurad!
Hur som helst, tack än en gång från en mycket glad Mats