NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2012
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2011-02-26, 16:28
Hej Britt-Marie!
 
Jag följde Brita Olsdotter bakåt från Barkarö by 1757 - via Ridön, Barkarö prästgård och Sävholmen - och hittade en uppgift om att hon kommit från Sundby församling 1751 (Västerås-Barkarö AI:3, s 32). Eftersom hon då var ganska ung, är det väl inte otänkbart att hon var född i Sundby.  
 
Du skriver att hon uppges vara född 1732, men i de husförhörslängder jag har hittat henne i är det uppgivna födelseåret 1735, och hon skulle i så fall ha varit 16 år när hon kom från Sundby till Sävholmen.
 
Enligt födelseboken föddes en Brita Olsdotter 1735-04-09 (Sundby C:1 - AD Online, bild 30), som det kanske kan löna sig att undersöka närmare. Hon var dotter till soldaten Olof Falck och fanns omkring 1750 i bonden Lars Erssons hushåll i Ostra (Sundby AI:1, s 41).
 
Beträffande Pehr Ask undrar jag om du har hittat honom i Barkarö by vid tiden för bröllopet. Jag hittade honom inte där, men jag har kanske letat för slarvigt. Jag kan tänka mig att han som salpetersjudare (se ) reste omkring en hel del, så han kan vara svår att få grepp om.
 
Hälsningar
Hans Olof