NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-04
Skrivet av: Gunlög Ström skrivet 2000-01-14, 17:06
Tack för alla uppgifter Jan, Torbjörn och Anders!
 
Erik i Plöjningen är min fm mf mf ff mm f och fm mf ff mf  fm ff och fm mf ff ff fm f genom Anna, Anders och Marit.  
Min fm mf hette Carl Ludwig Hammarström och var född 1818 vid Grönbo bruk i Fellingsbro. Hans far  Erik Hammarström var född 1789 vid Röfors bruk i Medåker och hans mor Elisabeth Nyström var född 1793 vid Svanå bruk i Haraker. Bådas förfäder var smeder i flera generationer.
 
Ur domboken för Skinnskattebergs härad 1645 har jag följande (med reservation för min översättning):  
Erik i Plöjningen i Skinnskattebergs socken gav tillkänna att han hade köpt en halv hammardel i Mårtens smedja i Skommarbo byn som är tre åtskilliga resor för lag och rätt uppbuden och skulle söka härads fasta till nästkommande ting.  
Om Mårten står det på ett annat ställe att han hade tagit upp och rustat i ordning sin svärfars smedja, och det fick han ersättning för av några som troligen var hans hustrus syskon och svåger).
 
Erik var nämndeman åtminstone 1649, troligen flera år.
Han begravdes fjärde dag påska 1653.(Det har jag ur dödboken)
 
Angående Anders uppgift om Kopparbergs Eriks Svenssons Svens hustru ... är det inte tänkbart att denne Sven var mästersven i Eriks smedjedel? Då behöver han ju inte ha varit släkt.
 
Att gamle drängen Samuel Eriksson som dog 1703 var en son till Erik har jag också tänkt mig, särskilt som Anders Erikssons son, som föddes 1665, fick heta Samuel.
 
När Mats Erikssons dotter döptes 1668 tycker jag det står att en av dopvittnena var Ivar Eriksson, FARBRODERN.Om jag läser rätt så skulle det ju ha funnits en bror till - eller kan det ha stått Sven ändå? Jag har inte tillgång till fichen just nu.
Hälsningar Gunlög