NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-04
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 2000-01-14, 00:53
Erik Svenssons bör ha tagit upp nybygget Plöjningen omkring 1620. Han nämns inte i Älvsborgs lösen 1618, och inte heller dessförinnan, men finns med i boskapslängden 1623. Dessutom anges i db-texten för barnen Anders (född 1618 enligt db, 1624 i mars enligt AI:1) och Anna (född 1622 enligt db) att de är födda i Plöjningen.
 
Jag tolkar också skrivningen Kopparberget att avse Falun, men kan förstås inte utesluta det alternativ som Torbjörn tar upp. Utan att ha letat har jag en känsla av att andra samtida referenser till Ljusnarsberg skrivs som just Nya K-berget. När uppstod för övrigt Nya Kopparberget - var inte det senare än 1620 i alla fall ... ? Nå, utan belägg är det förstås bara lösa tankar.
 
Jan: jag har också gjort en notering om namnet Anna, men inom parentes, och utan att heller själv kunna hitta var det skulle ha stått; därför min nyfikenhet på just det. Angående Sven hittar jag inga andra källuppgifter än den jag citerade om hans hustrus död i barnsäng. Trots det har jag gjort en lika irriterande notering om att han skulle dött 1656. Mikrofichen för dessa år är dock så ytterligt svarta och svårlästa, så jag har inte heller kunnat verifiera det, trots att min läsare fungerar utmärkt. (Jag vill minnas att det gick betydligt bättre att läsa på rullfilmen, eller var mina ögon skarpare då, tro :-). Han tycks i alla fall vara död eller bortflyttad innan AI:1 börjar, och han står heller inte med som hushåll i mtl 1661, då Anders och Mats finns i Plöjningen.
 
/Anders