NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-19
Skrivet av: Ingvar Jerlenius skrivet 2006-06-27, 01:40
Hej Wolfgang.
Även jag har har anor från Sankt Ilians församling och Kumla, även omnämnt som Kumbla. Har även läst texterna här om var St.Ilian funnits.  
Hittade inte något om var detta Kumla skulle varit beläget. Besökte därför Stadsarkivet i Västerås.  
Du har kommit rätt om att det var en landsförsamling. I arkivet källarförråd fann vi en karta från 1905, inkluderande S:t Ilians sn.
 
Socknen låg väster om Djäkneberget, med området Jakobsberg och nästan rakt västerut till öster om Bäckby, som inte omfattades. I väster låg Kumla mellan Råby och Bäckby, med två olika gårdsbildningar, därav kanske dina olika nummer
beteckningar. Gårdarna låg i nord-sydlig placering. Vidare går gränsen mot nordväst, och omfattar en gård Vedbo som inte heller finns på dagens karta. Vidare upp till Skerikes gräns inkluderas sedan Vallby och Pettersberg.
Där Västra sjukhuset ligger idag låg förmodligen Vedbo.  
I en bok på biblioteket fann jag en rad - att Råby möjligen var en avstyckning från Kumla.
 
I Sankt Ilians Hflängder AI:2, AI:3, AIA:4 har jag nu även funnit Kumla perioden 1755- 1870.
Mvh,  
Ingvar i Järfälla