NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2015
Skrivet av: Britt Flodetorp skrivet 2015-03-01, 13:26
Hej!
 
Ni som har forskat mycket på Ljusnarsberg, vet ni vad prästen menade när han skrev att mormor Haralds omkring 1642 var dopvittne.
 
Harald är lika med Bergmästare Harald Olofsson har jag listat ut. Tillsammans med mormor är ofta Haralds hustru Anna som dopvittne. Är det barnets mormor, Haralds mormor (inte så troligt)eller kanske Haralds svärmor som jag vet fanns hos dem eftersom hon är begravd i Haralds grav 1651. Lika så skrev prästen ibland att ett dopvittne är moder i gården. Vad kan det betyda? Prästens mor eller far- eller mormor till barnet? Och slutligen vad tror ni? När det bara står mormor utan Haralds är det någon annan mormor.
 
Det här kan vara en viktig ledtråd för mig att ta reda på vem som var min anas, Per Knutssons i Fiskebro, hustru. Att hon heter Kerstin har jag funnit i mantalslängden men inget patronymikon. Deras äldsta son heter Erik och Johan Eriksson med syster är dopvittnen till deras barn så jag gissar på Eriksdotter. Förutom Haralds hustru Anna och dotter Brita så förekommer Kerstin och Elisabet Eriksdöttrar  hos Harald som dopvittnen frekvent under 1640-42. Jag antar att de har en närmre anknytning till Harald än att de är enbart tjänstepigor. Men vilken? Och är denna Kerstin den Kerstin som sedan dyker upp som Per Knutssons hustru? Per Knutssson får sitt första barn 1644 men tyvärr saknas vigselnot mellan 1642 och 1644.
 
Är det någon som har mer information som kan räta ut de här frågetecknen?
 
Mvh
Britt