NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2015
Skrivet av: Elov Larsson skrivet 2015-01-25, 16:53
Jag har några funderingar/frågor rörande Grels Bertilson Kemppainen i N Hörken och hans familj.  
1. Enligt en uppgift jag sett skall en av hans hustrur vara Margareta som begravs 16520314 i Ljusnarsberg. Jag tror dock att detta grundas på en felläsning av begravningsnotisen (C:1 s 11), jag vill tyda makens namn till Clemet Bertilsson, inte Grels B. I stället vill jag tro att de två namn som noterats på högersidan i hfl Ljusnarsberg A:1 Ver:a (1708-1721) s 169b är hans hustrur. Där står först Grili Bertilson i N. Hörken och snett ovanför H. Anna  H. Barbro. Vem skulle dess två vara hustru till om inte Grels? Är namnformen Grili måhända den ursprungliga finska?  Tacksam för kommentarer/synpunkter.
2. En annan uppgift jag sett är att den dråpare som själv blev mördad 1672, Per Simonson, skulle vara måg till Grels Bertilson. Om så var fallet, vilken av döttrarna var han gift med? Jag har funnit två döttrar till Grels, Karin f 1641 och Anna f 1647. Karin blev gift med Jacob Tomson 1675 (och dog senare samma år), men kan ju ha varit gift tidigare.
3. Per Simonson hade uppenbarligen själv dödat någon. Vem var det?
 
Med vänlig hälsning
Elov