NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2011
Skrivet av: Peter Arnstberg skrivet 2011-01-15, 15:06
Hej Jan-Erik
 
Jo jag har sett korrigeringen men tänkte inte på den då jag var fokuserad på Nils Hinderson.
 
Jag tror det andra kommer från Värmlands-anor 2008:1 det var en berättelse om Lång-Christoffer där man hänvisar till olika forskare och jag klippte ut en bit om dråpet i Rällen och måste ha missat hur det var med författaren. Nu är den biten inte kvar på webben. I mtl är Nils Henriksson inte med samt namnet Nurinen står på husmannen Mats Olofsson, så även i födelseboken. Om Per Henriksson inte hette Nurinen borde Per eller Anders eller båda vara son till Henrik Werre.
 
Henrik hade enl. Odelstjerna sönerna Anders, Pål och Henrik d. y. Anders bodde i Rällen tills han dog och Pål i vintermossen. Henrik bodde först i vintermossen, sedan Rällen 1632-42 hans hustru och son dog i Ljusnarsberg 1651 men han syns inte i källorna efter 1642 såvitt jag vet. Henrik Werre d. ä. dog enligt Odelstjärna i Rällen 1672. Tanken var att han kanske var förväxlad med den yngre men så är nog inte fallet för då borde man sett honom i mtl.
 
Läs gärna under Malingsbo. Där har bl. a. Leif Gson Nygård hittat en del om Werre-sönerna. De har minst en bror till, Per och/eller Nils.
 
Efter Per bor i Rällen Henrik Persson 1646-1675. Hans andra hustru Kerstin Nilsdotter ska ha dött 1657, det syns inte i mtl men Henrik var nog snabb att gifta om sig. Jag har henne som dotter till Nils Persson Dammen/Södra Bredsjön. De gifte sig hos Nils Henriksson (länsman i Björkbro). Han var bröllopsvärd för två av sina döttrar samt några svenskt/finskt folk. Detta fall är inte lika tydligt.
 
Efter Anders bor där Nils Persson (husman, delvis samtidigt med anders) och 1654-1674 Anders Nilsson därefter Per Andersson. Nu vill jag försöka lista ut om en Kerstin Nilsdotter som var från Rällen 1676 när hon gifte sig med Lars Embjörnsson kan vara släkt med dem. Nils Persson hade en son Anders 1650 och var gift 1648 med Brita Persdotter hos Henrik Persson i Rällen. De kan funka som föräldrar till Kerstin men då är frågan vem åbon Anders Nilsson är. Kan vara en bror även om han är 20-30 år äldre.
 
Det var allt för denna gången.
 
Peter