NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-16
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-07-14, 12:51
Hej Anna-Lisa och Sune!
 
Jag har också Lars Grelsson i min antavla. Har också haft funderingar på om han varit gift flera gånger, men har inte heller fått det bekräftat.
 
Läser man mantalslängden från 1653 och framåt, vilket jag har gjort, är Lars Grelsson ensam upptagen under brodern Bertil Grelsson 1653-1656. Från 1657 skrivs han tydligen bara som dräng och inte broder. Först 1659 är Lars Grelsson upptagen tillsammans med en hustru. Enligt mantalsuppgiften skulle han alltså ha gift sig omkr. 1659. Det utesluter inte att han kan ha varit gift en första gång före 1653. (Det här kollade jag för ca 10 år sedan och jag utgick då från detta år). Lars Grelsson var då ca. 24 år. Men då måste man finna någon notering i mantalslängen som antyder detta och särskilt dödnoteringen på hans ev. första hustru omkr. 1647-1653. Det som komplicerar bilden ytterligare är att Lars Grelsson i längden från 1669 noteras med 7 mantal, med bl a son och hustru. Om nu mina gamla anteckningar stämmer, indikerar det att han skulle ha varit gift en gång tidigare. Eller i vart fall fått barn innan vigseln omkr. 1659, som då har varit uä född.
 
Jag har sedan noterat i marginalen Maria Kristoffersdotter som hans hustru. Hon avled 1711, bg 12/2. Enligt åldersuppgiften född ca 1638. Hon skall vara dotter till Kristoffer Larsson i Södra Hörken (Siksjön). Han är död 1671, bg 27/4. Hustrun okänd. Det här är uppgifter hämtade ur Kjell Vadfors byalängder, men som jag inte har kontrollerat och måste därför tas med en nypa salt. Vad står det t ex i dödsrunan för Maria?
 
Mvh
Leif