NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-12
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2004-05-03, 20:01
Hej Marita!
 
Viss information om Sten Andersson och hans familj får du av att läsa Johan Johanssons Noraskogs Arkiv, band I s. 2-9 och band III s. 138f.
 
Jag har Sten Andersson i min antavla. Går via första hustrun. Enligt Johan Johansson inte namngiven. I ett domboksptk. från Lindes Bergslags hdr 29/4 1630 [s. 890], framgår att Stens första hustru heter Elin, som då anges som salig d v s död. (Att det är rätt namn bekräftas av ett senare domboksprotokoll, från 21/7 1631, där de inblandade personerna är desamma).  
 
Hans andra gifte, det med Elisabet Svensdotter, tycks därmed ha skett kort tid efter detta datum. Hon är, enligt Johan Johansson, dotter till Sven Trumslagare eller Sven Persson, som var boende vid Lindesås 1585-1615.  
 
Sten dör 25/5 1665. Jordfästs i koret i en av de äldsta gravarna i Lindesbergs kyrka. Elisabet avlider 1678. Min ana är dottern Anna Stensdotter i detta äktenskap. Hon gifter sig med bergsfogden vid Danshyttan (eller Dalkarlshyttan), Lars Kastensson, d 1658. Anna tycks leva i alla fall 19/6 1676 enl. ett domboksprotokoll från detta datum [s. 895].
 
Ja, det var lite om Sten Andersson och hans familj. Mer får du av att läsa ovannämnda böcker.  
 
Mvh / Leif
 
PS. Sten Andersson förekommer också på andra ställen i Lindes Berslags häradsrätts dombok. Jag har upprättat ett register till domboken, framför allt för mål rörande Ramsbergs sn. Du hittar närmare info om registret under Litteratur - Sök i denna nättidning. DS.