NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2008
Skrivet av: Ingrid Johansson skrivet 2008-03-12, 13:06
Hej Mikael!
Tusen tack för hjälpen. Undra på att jag inte hittade Lars Carlsson Lundqvist, eftersom jag letade i fel församling.
Fadern kan möjligen ha varit skomakargesäll. Jag är mycket tacksam över alla uppgifter du givit mig. Lars och hans bror förlorade sina föräldrar vid alldeles för unga år ser jag. Samma sak var det för hans egna tre barn i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm. Hans barn förlorade dessutom sin mamma. Lars och hans hustru Lovisa Catharina Carlsdotter dog den 2 aug. resp. den 10 aug 1826. Då var barnen, en flicka och två gossar, endast 5, 4 och 2 år gamla och togs omhand av Allmänna Barnhuset.  
Själv hade jag i min forskning kommit fram till att den 4-åriga sonen, som kom att bli min mmf vid 7 års ålder fick komma till en bondgård ända uppe i Överlännes i Ångermanland. Där står han som barnhusgossen Lorentz Johan Lundqvist. I hfl framgår det att han alltid svarat nöjaktigt på förhören.  
 
När bonddottern i gården gifte sig med en bonde i Multrå socken, fick han komma dit och bli dräng. Han var då 15 år gammal. Så småningom träffade han min mmm, som han gifte sig med. De skaffade ett eget torp i Dal (Y). De fick åtta barn, varav en son fick samma namn som hans egen bror, Victor Robert.
Vi visste att Lars varit barnhusbarn i Stockholm, men vi har alltid undrat varför, men inte själva kunnat hitta honom i arkiven i Stockholm.  
Det är fantastiskt fint att man kan rådfråga Stockholms Stadsarkiv till en kostnad av 200 kr och få reda på den tidiga bakgrunden.
Jag undrar var Lars syskon hamnade och hur livet kom att gestalta sig för dem.  
 
Än en gång tack för din hjälp.