NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-04-17, 21:38
Efter fördjupad forskning i Sala kan jag nu meddela att systrarna Margaretha och Sara Påhls/Påfvelsdöttrar föddes i Ekeby, Sala som döttrar till bonden och eventuella bergsmannen Påfvel/Påhl Larsson. Denne ägde gård i Ekeby och förekommer där i bl a boskapslängd år 1620.
I samband med att den nya staden Sala anlades löstes ett stort antal gårdar in och ägarna erbjöds gårdar i grannsocknar. Påfvel Larsson dyker 1631 som bonde i Gullvalla, Kila och återfinns där in på 1640-talet. Från 1646 är det enligt mantalslängden hans måg Nils Bengtsson som driver denna gård i Gullvalla. Nils Bengtsson var gift med Påfvels dotter Margaretha.
Nils Bengtssons ursprung har jag däremot inte kunnat säkra. Min senaste tolkning av texten i dödboken i Kila 1704 är att den påstådde 105-åringen Nils Bengtsson var född i Västerlövsta år 1599. En möjlig tolkning är att det står Wär Liöw socken. När hans hustru Margaretha avlider i Kila 1713 med påstådd ålder 102 år anges även hennes makes födelsesocken som Wäär Liöw (alltså ytterligare ett ä...)
Mer information om dessa personer tas tacksamt emot.
Mvh/Paul Neptune